CAROL: CATE BLANCHETT E ROONEY MARA VESTONO LA SEDUZIONE LESBO NEGLI ANNI CINQUANTA PER TODD HAYNES
Dalla X. Festa del Cinema- Dal 68° Festival del Cinema di Cannes - Dal 5 GENNAIO - RECENSIONE ITALIANA e PREVIEW in ENGLISH by JUSTIN CHANG (www.variety.com)
"'Carol' racconta un'imprevedibile storia d'amore, quella tra due donne di età diverse e provenienti da ambienti sociali diversi. Therese, una giovane donna sulla ventina che ha appena cominciato ad affacciarsi alla vita, incontra Carol Aird, un'affascinante donna piÚ grande di lei, che ha una figlia e che sta affrontando un divorzio. L'infatuazione e la passione reciproca costringono però le due donne a dover affrontare gli attacchi del mondo che le circonda".
Il regista Todd Haynes
"'Carol' è una storia d'amore che tende a dimostrare come la verità sia in assoluto il miglior tonico. Se sei emotivamente onesto con te stesso, su chi sei e in cosa credi, le cose potrebbero non andarti bene, ma sarai certamente una persona migliore"
La sceneggiatrice Phyllis Nagy
Soggetto: Adattamento del secondo romanzo della grande giallista americana Patricia Highsmith The Price of Salt (in Italia intitolato proprio Carol ), pubblicato nel 1952.
Cast: Cate Blanchett (Carol Aird) Rooney Mara (Therese Belivet) Sarah Paulson (Abby Gerhard) Cory Michael Smith (Tommy) Kyle Chandler (Harge Aird) Jake Lacy (Richard) Carrie Brownstein (Genevieve Cantrell) John Magaro (Dannie) Kevin Crowley (Fred Haymes) Jim Dougherty (Mr. Semco)
Musica: Carter Burwell
Costumi: Sandy Powell
Scenografia: Judy Becker
Fotografia: Edward Lachman
Montaggio: Affonso Gonçalves
Effetti Speciali: Ed Chapman (supervisore effetti visivi)
Makeup: Patricia Regan (capo dipartimento makeup); Jerry DeCarlo (capo dipartimento acconciature)
Casting: Laura Rosenthal
Scheda film aggiornata al:
08 Febbraio 2016
Sinossi:
IN BREVE:
Al centro della vicenda, ambientata nella New York degli anni Cinquanta, c'è l'amore fa una ragazza di diciannove anni che lavora in un grande magazzino e una bellissima donna fortemente in crisi con il marito.
IN ALTRE PAROLE:
Ambientato nella New York degli anni '50, CAROL racconta la storia di due donne appartenenti ad ambienti molto diversi, travolte da una reciproca passione.
Sfidando i tabĂš imposti dalla morale dell'epoca, che condannano la loro innegabile attrazione, vivranno la loro storia d'amore, a dimostrazione della forza e della capacitĂ di resistenza dei sentimenti.
Therese Belivet (Rooney Mara) è una ventenne che lavora come impiegata in un grande magazzino a Manhattan sognando una vita piÚ gratificante. Un giorno incontra Carol (Cate Blanchett), una donna attraente intrappolata in un matrimonio di convenienza e senza amore. Tra loro scatta immediatamente un'intesa, e l'innocenza del loro primo incontro piano piano svanisce al progressivo approfondirsi del loro legame.
Carol cerca di liberarsi dai condizionamenti imposti dal matrimonio, ma suo marito (Kyle Chandler) minaccia di farle togliere l'affidamento della figlia quando il suo coinvolgimento sentimentale con Therese e un precedente rapporto intimo con la sua migliore amica Abby (Sarah Paulson) vengono alla luce. Carol decide allora di abbandonare il comfort al quale è abituata e di partire con Therese per un viaggio anche interiore alla scoperta di se stessa e di nuovi spazi.
SHORT SYNOPSIS:
Set in 1950s New York, a department-store clerk who dreams of a better life falls for an older, married woman.
Commento critico (a cura di ENRICA MANES)
Todd Haynes mette in scena con abilitĂ e delicatezza un tema soltanto carezzato nel cinema e nella letteratura di quegli anni '50 ai quali la storia narrata appartiene, collocando, prima dei valori e della morale, una serie di sapienti citazioni e di cammei capaci di introdurre spazio e tempo e descriverlo con peculiaritĂ rarissima e appropriata. Un tocco che si nota fin dalla raffinata descrizione degli interni, nella fotografia - e nella meta fotografia rappresentata dalla passione di Therese - nella musica di sottofondo - in quel gioco intradiegetico tipico del cinema di genere - persino nella trama narrativa e nel mezzo descrittivo: l'immagine vive la caratteristica pulsante dei grandi maestri attraverso l'uso di una pellicola che simula quella dell'epoca, di un piano sequenza con verticale (giusto in apertura) e prosegue con citazioni colte di Viale del tramonto e Colazione da Tiffany con una Rooney Mara straordinariamente simile all'indimenticata Audrey
Hepburn. Per un'opera tanto raffinata d'altronde non potevano essere scelte attrici diverse, camaleontiche dalla sera alla mattina, ora impassibili e perfettamente truccate, ora colte nella disperazione che trapela dalla sciattezza del volto; donne - prima che attrici - capaci di esprimere ogni sentimento e di apparire mutevoli come tanti sono i moti dell'animo umano e di quelle sensazioni e sentimenti che si leggono negli occhi e nei volti di entrambe in ogni attimo catturato dalla pellicola.
Anni '50 il tempo della storia in cui Carol e Therese si trovano a recitare una parte che è la loro stessa vita, vincolata da valori racchiusi in un sistema che, oggi come allora, si finge emancipato ma spesso non consente di andare al di là degli schemi imposti dalla dittatura della morale. Del passato storico cinematografico ha il melodramma, e, come in Viale del Tramonto Gloria Swanson si trova a recitare, ultimo baluardo
di un cinema che fu - il muto - cosÏ le protagoniste indossano oggi la maschera del palco della quotidianità e si immergono in un gioco di ruoli destinato a creare una cortina privata e tesa. Una tensione che non è estranea ai romanzi di Patricia Highsmith che, sempre con Cate Blanchett, aveva vissuto in Il talento di Mr Ripley la dimensione intimistica di ogni personaggio e l'interiorizzazione caratterizzata nel dettaglio. Una introspezione che non passa inosservata neppure qui, con il riadattamento all'originale scelto da Haynes, e con estrema delicatezza si trova a descrivere il complicato rompicapo della mente umana e delle sensazioni purissime dell'essere.
Quasi filosofico a tratti, con un'alternanza di dialoghi e silenzi calibrata e che scruta gli animi filtrandoli, goccia a goccia, attraverso sguardi piĂš che attraverso la parola. Un linguaggio che richiama ad alcuni personaggi "storici" vissuti da Cate Blanchett, dalla imperscrutabile Lena Brandt in Intrigo
a Berlino fino al recentissimo Blu Jasmine, in cui psiche e societĂ si trovano a collidere e alla fine convivere nel moderno panorama del mondo di oggi e di ieri. Persino gli spazi abitati alludono alla claustrofobia dei generi, come la villa appartata che nel cinema noir appartiene alla femme fatale, o l'appartamentino in un palazzo di cittĂ che rimanda la mente inequivocabilmente, di nuovo, al clima dolce e amaro di Colazione da Tiffany.
E a trionfare e lasciare aperto il finale è la ciclicità della narrazione, come i sentimenti che non possono fare ritorno al moto recondito da cui sono usciti ma devono ricollocarsi e riavvicinarsi al luogo e alla dimensione in cui tutto è accaduto, come un fugace istante che nella frenesia della convenzione oggi è piÚ prezioso di qualunque speculazione sociale.
Secondo commento critico (a cura di JUSTIN CHANG, www.variety.com)
CATE BLANCHETT AND ROONEY MARA GIVE BRILLIANT PERFORMANCES IN TODD HAYNES' EXQUISITELY DRAWN ADAPTATION OF PATRICIA HIGHSMITH'S 1950S LESBIAN LOVE STORY.
With his groundbreaking examinations of queer identity and his fondness for the heyday of classic melodrama, Todd Haynes seemed almost too perfect a choice to film an adaptation of âThe Price of Salt,â Patricia Highsmithâs ahead-of-its-time 1952 novel about two women who boldly defied the stifling social conformity of the times. Still, even high expectations donât quite prepare you for the startling impact of âCarol,â an exquisitely drawn, deeply felt love story that teases out every shadow and nuance of its charactersâ inner lives with supreme intelligence, breathtaking poise and filmmaking craft of the most sophisticated yet accessible order. An obvious companion piece to Haynesâ âFar From Heavenâ and âMildred Pierce,â and no less painstaking in its intricate re-creation of a mid-20th-century American milieu, the Weinstein Co.
release (set for a Dec. 18 release) should have little trouble translating critical plaudits, especially for Cate Blanchettâs incandescent lead performance, into significant year-end attention.
As a rare prestige picture centered around a homosexual relationship set during a much less tolerant era, âCarolâ stands to generate perhaps an even warmer audience embrace than âBrokeback Mountainâ did 10 years earlier, hopefully absent much of the snickering embarrassment that soured the otherwise widespread acclaim for Ang Leeâs classic. The obvious differences between the two films go beyond the mere fact that âCarolâ centers around two women in an urbane â50s New York setting; unlike âBrokeback,â Haynesâ film is not framed as tragedy. (To preserve the purity of the experience, read no further.) Remaining largely faithful to Highsmithâs ending, which thrilled and shocked readers at the time with its suggestion that forbidden desires need not be sublimated to the status quo, âCarolâ ends on
a triumphant note of emotional clarity that, for all its frozen-in-time period restraint, speaks stirringly and unmistakably to the present moment. Itâs a thoroughly modern movie skillfully disguised, at least up to a point, as a Production Code-era artifact.
Deviating from the novel early on with a prologue set apparently long after the two central characters have become involved, Phyllis Nagyâs expertly condensed screenplay flashes back to a moment just before their fateful first meeting. A projection-booth glimpse of âSunset Blvd.â and a proliferation of Santa hats set the scene as Christmas 1950. Quiet, mousy young Therese Belivet (Rooney Mara) leads a drab, seemingly ordinary existence, holding down a temporary job in the doll section at a Manhattan department store. (As always, Haynes works wonders with dolls.) Into this world of soulless, manufactured luxury and overflowing display cases (realized to perfection by ace production designer Judy Becker) steps Carol Aird (Blanchett),
an elegant socialite whoâs looking for a Christmas gift to buy for her young daughter, Rindy (played by Sadie and Kennedy Heim).
The moment when Therese first sets eyes on this exquisitely coiffed creature is a classic, unadorned love-at-first-sight moment, and after their brief transaction, Carol absent-mindedly leaves her gloves on the counter, giving Therese the excuse she needs to secure a second meeting. The almost subterranean delicacy of Haynesâ direction is on full display when the two women have lunch at a nearby restaurant, in a sequence where Blanchettâs soft, husky voice and Maraâs cool yet vulnerable one seem to faintly caress each other, their every anxious pause and upward/downward glance larded with unspoken desire. One of the filmâs more remarkable achievements is that, despite their obvious differences in class, background and sophistication, Therese and Carol seem to ease themselves (and the audience) so quickly and naturally into a bond
that they have no interest in defining, or even really discussing â a choice that works not only for an era when their love dared not speak its name, but also for Haynesâ faith in the power of the medium to achieve an eloquence beyond words.
Shooting on Super 16 â and finding, as ever, a precise and idiosyncratic cinematic language that will best convey their storyâs meaning â Haynes and his regular d.p., Ed Lachman, achieve a realist look and texture thatâs worlds away from the lustrous sheen and pristine Technicolor surfaces of âFar From Heaven.â Absent any need for Sirkian quote marks, the less brightly stylized images in âCarolâ more closely resemble those of âMildred Pierce,â but the palette here seems even more deliberately muted â all dingy greens and nicotine browns, bathed in noirish shadows that seem to provide a cover under which the characters can at last
reveal their true selves. Frequently filming his heroines through half-concealed doorways and rain-pelted windows, and employing medium and long shots as well as closeups, Haynes uses these obscuring, distancing visual devices with an unerring sense of thematic purpose, slowly pulling us into a veiled world where scandalous truths are hidden in plain sight, and only a privileged (or cursed) few can see them clearly.
Those individuals, pointedly, include almost none of the men in âCarolâ â not Richard (Jake Lacy), the nice, clueless young suitor who expects the indifferent Therese to marry him, and certainly not Carolâs soon-to-be-ex husband, Harge (a terrific Kyle Chandler), whoâs desperately trying to salvage their marriage even though he knows all too well the nature of his wifeâs desires. While Harge urges her to join him and Rindy at his parentsâ home for the holidays â not the last time he will exploit his daughter for
the purposes of emotional blackmail â Carol opts to spend Christmas with Therese instead and proposes a road trip. During this blissful getaway, marked by shared hotel suites and hours behind the wheel, the two women will at once cement their bond â in a scene of frank, unabashed eroticism and tenderness that shatters the movieâs patina of restraint â and then see it cruelly torn away from them.
While âThe Price of Saltâ isnât a work of crime fiction (the presence of a gun in Carolâs suitcase notwithstanding), its final stretch is as replete with undercurrents of suspense and violence as any of Highsmithâs Tom Ripley novels, and Nagyâs adaptation allows the machinations to play out to ever more absorbing effect. Elsewhere, the scribe makes smart adjustments to the text, such as having Therese aspire to a career in photography (rather than set design), her black-and-white practice shots of Carol
adding yet another pointed visual layer to Haynesâ aesthetic of desire. Notably streamlined here is the role of Carolâs best friend and former lover, Abby (Sarah Paulson, superb), whose delightfully bitchy confrontations with Therese in the novel have been largely omitted here; still, like every other element here, Abbyâs presence snaps into the larger construct with gemlike precision.
Mara is as no less mesmerizing here than she was in âThe Girl With the Dragon Tattooâ (in which she played a woman far less reserved about her nontraditional sexual appetites), and she seems born to the role of someone who seems at once knowing and naive, guarded yet unafraid to pursue what she really wants in life. Some of the filmâs most moving moments find Mara simply peering out at the great nocturnal expanse of Manhattan â nicely played by Cincinnati locations, and shot, at times, in an almost Wong Kar-wai-esque neon
blur â while Carter Burwellâs haunting score, with its two-step progressions and occasional repetitions, seems an almost perfect distillation of her longing.
Yet âCarolâ ultimately belongs to Blanchett, and rightly so. Not for nothing did the filmmakers opt to go with the other title under which âThe Price of Saltâ is sometimes published; whereas the novel was told from Thereseâs point of view, the film offers a more balanced dual perspective, allowing us an unfiltered and hugely sympathetic glimpse into Carolâs world of smothering decorum and forced family cheer. As searing as Blanchett was in her Oscar-winning turn in âBlue Jasmine,â she arguably achieves something even deeper here by acting in a much quieter, more underplayed register. Looking a vision in Sandy Powellâs costumes (the color red is wielded with particular expertise), Blanchett fully inhabits the role of a woman who turns out to be much tougher and wiser than those
luxurious outer garments would suggest. As a study in the way beautiful surfaces can simultaneously conceal and expose deeper meanings, the actressâs performance represents an all-too-fitting centerpiece for this magnificently realized movie.